Uplakaný Traunreut 2004

Letošní výprava do Traunreutu/Zweckhamu nezačínala vůbec vesele. Silně ovlivněn pesimistickou předpovědí počasí jsem ve středu večer zvedl telefon a zavolal Staňovi, od kterého jsem se dozvěděl tu šokující zprávu o Lojzově odchodu. Nějak v tu chvíli moc chuti do odjezdu nebylo, ovšem na druhou stranu, jak lépe na Lojzu vzpomínat, než v kruhu kolegů a na místě, kam nás nás vlastně přivedl on?

Tak jsme nakonec přece jen vyrazili. Ve čtvrtek večer jsme se sjeli u Stani, kde jsme přespali a v pátek ráno po přeložení všech věcí do jednoho(!) vozidla se naše šestičlená výprava vydala na cestu. Zpočátku se zdálo, že počasí se cestou zlepšuje, ale bylo to opravdu jen zdání.

Celý víkend jakoby počasí drželo s námi smutek. A nejen s námi. Na nedělním ukončení se držela minuta ticha nejen za Lojzu, ale i další dva německé kolegy - jedním z nich byl Bruno Schmalzgruber, spoluzakladatel Traunreutského klubu a propagátor elektropohonu v maketách. Ach jo, to je život.

Naše výprava

Část české skupiny, která se v Zweckhamu sešla. Zleva Libor Mašík, Pavel Gotvald, Jirka Trojan, Laďa Lukl a František Macháč. Staňa je u hledáčku, kde jsem ale já?

Na místo jsme dorazili asi kolem čtvrté. Rozbili jsme tábor, vybalili modely a honem využít letové počasí.

František Macháč letos přivezl představit své Aero A 14.

Asi v osm začalo pršet a pršelo celou noc.

Pan Antonín Alfery se synem létali asi nejvíc ze všech (nějak mně to nepřekvapuje ...  :-) ). Jeich modely létaly opravdu skvěle a budily zaslouženou pozornost nejen dllouhou dobou letu.

A pršelo celou sobotu dopoledne, i odpoledne.

Pan Juraj Tinka opět nezklamal. Jeho létající aparáty jsou opravdu nekonvenční. Tentokrát představil nový Focke-Wulf F-19.

A potom přestalo, asi kolem páté. Všichni se vyrojili využít příznivější počasí. Na dráze byl téměř úplný klid, díky lesíku, který poskytl závětří, ovšem pokud se model trochu více vzdálil, už musel čelit ne zrovna slabému proudění.

Zdeněk Raška ml. předvádí svou obří Moravu stále lépe. Snad tyto snímky vám alespoň trochu příblíží atmosféru naprosto realistických průletů. Obzvláště ty osvětlené stály za to.

Sobotní noc již nebyla deštivá, za to více než chladná - 3st. nad nulou ve stanu, pro nás netrénované a s naprosto obvyčejnou výbavou za pár šupů - nic moc.

Jednoduchý a přesto ohromně působivý model Gerner G-1 Adler přivezl Christian Hoffmann. O tom, že model je krásně postavený, se ani není třeba rozepisovat. Maketa německého dvousedadlového "ultralightu" ze dvacátých let má v měřítku 1/4 rozpětí pouhých 1500 mm a hmotnost 3 kg. Vrtuli 20 x 6 pohání velká oběžka napájená 16 články.

V neděli ráno už jsme toho moc nenalétali. Důkladně a dlouho jsme snídali, čekajíc, než nám uschnou stany. No, čekali jsme asi moc dlouho, začalo opět pršet. To byla jenom krátká přeháňka, kterou vystřídalo něco lepšího - kroupy.

Pěkný a velmi osvětlený Hercules.

Nakonec se zabalit podařilo, a to díky obětavosti Pavla a Jirky, kteří se ve jménu balení vzdali účasti na závěrečném rozloučení, včetně tomboly. My ostatní jsme si to nenechali ujít, ale dohodli se s pořadateli na losování i za naše nepřítomné kolegy. Cen bylo dost, asi nejvíc od zřejmě hlavního sponzora akce, firmy Graupner (pochopitelně). Na každého zbylého účastníka vyšla nějaká cena a k tomu ještě šest dalších do druhého kola.

Tento Miles Magister patří Láďovi Luklovi.

A tak se nám podařilo vyjet přesně v poledne, jak jsme plánovali. Tou dobou už byla plocha Zweckhamského letiště zalitá sluncem ...

A tady je můj krasavec - Miles M-5 Sparrowhawk. Tento britský závodní stroj byl zkonstruován v roce 1935 během šesti týdnů. Mně to trvalo asi rok a půl, než jsem ho dostavěl.

A ještě pár obrázků ...

Tabulka modelů

Modely jsou řazeny podle hmotnosti, sestupně.

Upozornění: Uvedená tabulka nemusí obsahovat kompletní seznam modelů přihlášených na tuto akci (na druhou stranu jsou zde tentokrát i modely, které byly přihlářeny a my jsme je létat vůbec neviděli.). Vyhrazujeme si právo vyřadit informace o modelech, které ne zcela zapadají do charakteru těchto stránek. Na druhé straně si vyhrazujeme právo toto právo nevyužít ;-)

Model Rozpětí Hmotnost Motor Převod Vrtule Baterie Pilot
Piper PA 18 3 600 18,50 2 x Torcman Monster   26 x 10 60 x 2400 Sanyo Ph. Gardemin
Gee Bee Model Y 2 140 7,60 Torcman 430.30   20 x 8 30 x GP3300 G. Schutzius
PC 6 Turbo Porter 2 400 7,20 Actro 40-6   17 x 8 32 x 2400 Sanyo G. Zenkert
G 17 Staggerwing 1 900 6,04 Aveox 1412 Y4 4,5:1 19 x 11 30 x 2400 Sanyo A. Zitz
Yak 54 1 800 5,90 LRK 435   19 x 10 24 x 2400 Chr. Schmidke
F4U - 1 Corsair 1 920 5,58 PB 370/30A3   14 x 7 24 x 3300 GP G. Zenkert
HS 132 1 580 5,40 HP 355/37/5   Amacker 120 mm 30 x GP3300 Chr. Hoffmann
Chessna 1 880 5,10 HT430/25 Triplex   16 x 8 24 x GP 3000 Jan Goder
Do 128-6 2 400 5,00 2 x Viper 700 3,7:1Maxon 15 x 7 Kavan 16 x 3300 GP W. Theuerlein
Vagabund 1 600 4,90 HP 290/40/8 2,4:1 Kruse 16 x 10 18 x 1700 CP G. Heitzer
Mig 15 1 300 4,00 Hacker B50 15 XL   Deiss 100 mm 27 x 3000 HV M. Hoeller
Fokker D VII 1 550 4,00 Newtor 2712   16 x 8 20 x Sanyo 2400 Uwe Bremer
Extra 330S 2 500 3,70 Torcman 430-20-20   22 x 5 Fly-Tec 20 x RC1600 4/5 Th. Schunk
SE 5 A 2 000 3,40 500 BL   20 x 6 12 x ? S. Knecht
El Bandito (Classic) 1 230 3,37 HP 220/30 A4SP4   DS51/3ph ? x 3300 GP Ralf Dvorak
Miles M-5 Sparrowhawk 1 650 3,30 Phasor 45-3   12 x 6 16 x 1700 SCR Martin Dietl
Excite 90 1 650 3,20 AXI 2820   15 x 8 18 x 1700 Ph. Gardemin
DHC-2 Beaver 1 900 3,20 Mega 4130/15   16 x 8 16 x 2400 Sanyo Pavel Gotvald
Pitts S1 1 330 3,15 RS-LRK 330.25   16 x 10 APC 3S3P 2000 Kokam E. Schaal
Gerner G-I Adler 1 500 3,10 RS-LRK 330/20   20 x 6 16 x 3300 GP Chr. Hoffmann
El Bandito RG 1 230 3,01 Hacker D50 L 16   DS51/3ph 7S4P Kok 1500 HD Ralf Dvorak
Knight Twister 1 300 2,90 Mega 4130/10   15 x 10 12 x 3300 GP St. Valnoha
SE 5 A 2 000 2,90 Ikarus 500/5 4,2:1 21 x 14 10 x 2400 Sanyo Klaus Seidel
Spitfire 1 450 2,85 RS-LRK 330.25   15 x 10 APC 3S3P 2000 Kokam E. Schaal
FW 190 A-7 1 550 2,85 RS-LRK 330.25   16 x 10 APC 3S3P 2000 Kokam E. Schaal
F 86 Sabre 1 100 2,70 Ultra 930/6   Wemotec Midi Fan 16 x 3300 GP A. Pohn
Fouga Magister 1 500 2,70 Ultra 930/6   Wemotec Midi Fan 16 x 3300 GP A. Pohn
FAN Star 1 300 2,60 RS-LRK 330.20   12,5 x 8 10 x 2400 Sanyo Rolf Strecker
Saab 29 Tunnan 1 220 2,50 HP220-20-A3SP6   DS 51 16 x 3300 GP A. Pohn
Hype Funtastic 3D 1 340 2,50 Orbit 2514   14 x 8 12 x GP 3300 Günther Broos
F/A 18 Hornet 890 2,25 Mega 22/20/3   Jens Deiss 90 mm 16 x 3300 GP F. Stockinger
Hype Funtastic 3D 1 340 2,20 Xenon A3615 3,33:1 12 x 8 10 x 3300 GP Chr. Julke
Saab Gripen 700 2,15 HP 220-20A3SP6   DS 51 14 x 3300 Sanyo M. Lehmann
Ford Flivver 1 400 2,10 Strecker 378/20   12 x 5, 3-Blade 10 x 2400 Sanyo G. Heitzer
C 130 Hercules 1 800 2,10 4 x Pro 400 1,66:1 7 x 4, 4-Blade 8 x GP 3300 Th. Elger
Gloster Meteor Mk 8 1 130 2,09 2 x Mega 16/15/3   Wemotec Mini Fan 2 x 11 x TS1700AUP H. Wenzl
OV 10 Bronco 1 200 2,00 2 x RS228/15   9 x 7 10 x 2400 Sanyo R. Pichler
Elektra Ente 1 500 1,90 Ultra 930/10   10 x 7 12 x 1950 Faup J. Enß
M 14 Magister 1 560 1,75 AXI 2820/10   11 x 7E, APC 10 x 1700 SCR V. Lukl