E-meeting Aspach 2004

Text a foto Franz Stockinger

Tímto článkem bych Vám rád poskytl stručný výtah z toho nejzajímavěšího, co se, alespoň z mého pohledu, dalo na letošním Aspachu vidět. Loni jsem se poučil, že pokusit se předvést model ve vzduchu na tomto setkání může být dost vyčerpávající. Tehdy to byl již 13tý ročník a počet pilotů značně narostl. Letos jich bylo opět přes stovku, každý mohl přihlásit nejvýše dva modely.
Někteří dorazili již v pátek, ale nejvyšší účast byla zaznamenaná v sobotu. Ta byla opravdu horkým den a bylo vidět dost "rudokožců" (já jsem nebyl vyjímkou). V neděli po ránu trochu sprchlo, ale létání přesto pokračovalo.
Opět se zúčastnilo mnoho prodejců a jejich stánky byly stále v obležení.

Setkání opět skvěle zorganizovali členové místního klubu. Letové ukázky komentovali Philip Gardemin z magazínu "Aufwind", Ludwig Retzbach (německý modelářský svaz) a Ralf Heinisch. Řady se zdály být letos kratší než loni. Zřejmě mnozí piloti rezignovali a ponechali modely jen na stojánce.
Jakmile byl pilot s modelem vybrán z řady, mohl vstoupit do prostoru pro přípravu. Dohled nad vyzvednutým vysílačem zajišťoval oficiální asistent. Během celé akce nespadl žádný model na rušení, pouze jeden model na zřejmou pilotní chybu a jeden vrtulník se doslova rozložil ve vzduchu. V sobotu proběhl společenský večer s tombolou a švédským stolem.

Ale nyní už k vlastním modelům a jejich pilotům.

Začněme Franzem Schmidem a jeho trojplošníkem Fokker v měřítku 1/2. Po problémech s regulátorem, které zažil na meetingu v Traunreutu, se vrátil k osvědčené pohonné jednotce (Klemm 35). Předvedl krásný a bezproblémový let, za který získal jednu z cen.

V sobotu ráno se na stojánce objevily díly dvou velkých modelů a každý uvažoval, co se z toho vyklube. Dvě černé klády se ukázaly býti velkou P68 Black Widow. Přípravy k letu zabraly celý den a vůbec první let modelu byl ohlášený jako poslední let toho dne. K tomuto byl najat Ralf Dvorak, pilot tryskových letadel (skutečných). Při pojíždění na hrbolatém terénu ale došlo k poškození podvozkové nohy modelu; současně vyvstaly pochyby o výkonu použitého pohonu.

Z ostatních dílů bylo sestaveno obří Arado 555 . Byl to jeden z posledních projektů druhé světové války, vyrobený ve vícero variantách. Více informací lze nalézt na stránkách www.luft46.com.
Arado je poháněno jedním motorem a trojlistou vrtulí. Při startu se pohybovalo skoro krokem a přitom bylo velmi obratné. Předvedení skutečně velkého slow flyeru, který dokáže hodně odpustit, znamenalo velký potlesk pro jeho pilota z Berlína.

Bücker Jungmann je poháněn zpřevodovaným motorem Ultra 2500/5 a 24mi články. Je postaven z anglické stavebnice, kterou do Německa dováží firma Roskothen. Byl to jeden z mála modelů poháněný ještě komutátorovým motorem, zatímco jinak zcela převládají AC motory. Obzvláště "tryskáče" a 3D akrobaty těží z nižší hmotnosti a vyššího výkonu bezkomutátorových motorů.

Ralf Kaiser přivezl až ze severu Německa svůj A1 Skyraider. Model zkonstruoval a postavil Heino Dittmar. Amatérský AC motor propůjčuje modelu realistickou výkonnost.

Ze švýcarska přijel celý tým pilotů. Mezi nimi nechyběl Ueli Amacker se svým modelem Vampire. Ruský dvoumotorý tryskáč se zatahovacím podvozkem musel také patřit někomu ze švýcarského týmu. Zná někdo správné označení? (Později byl model identifikován jako Iljušin 211).

Bob Mahoney, předseda BEFA (britské asociace elektrického letu), přivezl z dálky svůj Ryan "Spirit of St. Louis" . Tento model je vyráběn na Filipínách a jako ARF jej distribuuje firma Kavan.
Dalším ARF modelem byl Keith Rider R6 Jack Rabbit, také dodávaný jako Schoenfeldt "Firecracker". www.rbckits.com

Stefan Hoelleinpředvedl svou kompletní řadu větroňů a účelových modelů. Všechny to jsou CNC stavebnice vysoké kvality. www.hoellein.com

Všude bylo také plno omladiny pilotující modely z Depronu, jako jsou různé Ultimaty a Shockflyery.
Velmi zvláštním modelem byla kosmická loď Enterprise, postavená ze Styrofoamu. Výkony tohoto vrtulí poháněného modelu byly ohromující.

Po všech stránkách to byl téměř dokonalý víkend strávený se spoustou dobrých přátel a sledováním zajímavých letových vystoupení. Třešničkou na dortu měl být společný let mé Pyranhy ( Jepe) společně s modelem Alpha Jet Stefana Hoelleina. Ale věci často nedopadnou tak, jak bychom si přáli.

Doufám, že se příští rok v Aspachu uvidíme!
Franz Stockinger