E-meeting Traunreut 2002

Alois Raffaj

Traunreutský modelářský klub pořádá jarní elektromeeting na modelářském letišti ve Zweckhamu. Sraz elektroletů se zde začal pořádat v r. 1995 a otcem setkání je Franz Stockinger. Letos byl termín 11.-12.5.2002, ale vzhledem k tomu, že byl v Německu 9.5. svátek otců, sjížděli se modeláři už od středy či čtvrtka. Jsou to spolu s letním srazem v Rothenburgu menší rodinné obdoby největšího evropského E-srazu v Aspachu.
Sraz je prezentován jako Elektro-Semiscale-Meeting, a tak byly k vidění téměř výhradně polomakety více či méně propracované, větší i malé, ale se společným jmenovatelem - pohon elektromotorem.

Naše výprava spolu s Franzem Stockingerem

Zprava hlavní organizátor setkání Franz Stockinger a naše výprava Radko Polák, Staňa Valnoha, já a v popředí můj Piper J3 Cub

Díky naší výpravě a účasti Davida Theunissena z Velké Británie byl sraz prezentován jako mezinárodní. Bohužel zrovna David doplatil na vysílačovou nekázeň a havaroval hned na počátku se svým známým obřím modelem Bowers Fly Baby. To byl jediný tmavý bod srazu.

Bowers Flybaby o rozpětí 2,7 m Davida Theunissena

Bowers Fly Baby

Z domácích byly zAstoupeny hlavně Modell-Flug-Gruppe Geisenhausen, modelářský klub z Berlína a samozřejmě silný místní Traunreut Flug Modelle Club. Jmenovitě pak legendy - nejstarší účastník 72 letý Bruno Schmalzgruber, Ludwig Retzbach, Christian Hoffmann a další.
Největší dojem na mně zanechal Christian Hoffmann, který předvedl svůj první velký E-model dopravní letadlo Siebel F104 "Hallore" postavený před osmi lety a Henschel HS-125. Christian má promyšlenou a čistou stavbu a dokonalý, skromný pilotní styl.

Henschel Hs 125

Henschel Hs125 Christiana Hoffmanna

Dokonalý pilotní styl měl i Georg Höfelschweiger s nám dobře známým Storchem-Čápem. Předvedl vynikající letové vlastnosti modelu, které měla i předloha.

Georg Höfelschweiger s nám dobře známým Fieseler Fi 156 Storch-Čáp

Fieseler FI 156 Storch

Letecký inženýr Lufthansy Charlie Binder staví modely letadel, na kterých létal. Mezi ně patří např. Convair CV-440 nebo na loňském Aspachu předvedený Vickers Viscount 814. Na Zweckham privezl Dakotu DC-3 o rozpětí téměř 3 m a předvedl též bezchybné lety.
Svuj další krásný model Stearmann PT-17 vážící 7,8 kg skvěle vodil David Theunissen. Předvedl také nejlehčí elektrolet meetingu polomaketu Extra 300 o váze 186 gramu.

Stearman PT-17

David Theunissen a jeho Stearman PT-17

Klaus Seidl se svou S.E.-5a zalétl skvělé šou lety, i když samozřejmě poněkud nerealistické. Tento dvouplošník o rozpětí 2 m váží pouhých 2,9 kg a je napájen 10ti článkem. Obratnost modelu vzbuzovala úžas diváků.
Krásný model Bf-109G6 o rozpětí 2 m při váze jen 6 kg přivezl Christoph Meindl. Četl jsem úvahy typu "elektromotor se pro pohon modelu velké stíhačky nehodí". Při předvedení Bf-109G6 si to nemyslím. Jen lze vést diskuze o tom, co je méně podobné zvuku řadového motoru Daimler-Benz DB605, modelářský spalovací motor či velký elektromotor s prevodovkou? Bohužel při přistání na okraj dráhy bylo poškozeno uložení ostruhy, a tak zůstalo jen u jednoho letu. Christoph pak předváděl svuj další velmi dobře létající model dvouplošníku Stampe SW4B.

Christoph Meindl připravuje k letu svého krásného a skvěle létajícího pětinkového Messerschitta Bf109G6

Messerschmitt Bf 109 G6
Stampe SW4B

Christoph Meindl předváděl velmi dobře létající model dvouplošníku Stampe SW4B

O vrchol E-meetingu se postaral na poli elektroletu velice aktivní Franz Schmid. Předvedl první let svého modelu samokřídla Horten IIIe bratří Hortenů, který je v současné době největším elektroletem na světě. Po dlouhých přípravách konečně nastal čas vzletu. Po přidání plynu se model snad po patnácti metrech vznesl a mojestátně kroužil nad Zweckhamským modelářským letištem, sledován téměř nedýchajícími diváky. Při třetím či čtvrtém okruhu nastala porucha pohonu. Pilot však neztratil duchapřítomnost, doklouzal nad letiště a perfektně přistál na konci dráhy. Dav propukl v bourlivý jásot a Franz přijímal první gratulace za své světové prvenství. Z modelu se však začal náhle valit kouř. Gratulace musely být přerušeny a stavitel-pilot spolu s dalšími kolegy se věnoval záchraně svého obřího modelu.

Franz Schmid a jeho obří samokřídlo Horten IIIe o rozpětí 10,5 m

Horten IIIe

Franz Schmid v sobotní podvečer a druhý den odpoledne předvedl také svého Bleriota XI v měřítku 1:2 a mistrnou pilotáž Bellancy Citabrie o rozpětí 2,5 m. Model Klemm L-25d též v měřítku 1:2 o rozpětí 6,8 m přivezl také, ale v letu předveden bohužel nebyl.

Bleriot

Bleriot v měřítku 1:2 Franze Schmida

Nelze opomenout i krásné lety Bruna Schmalzgrubera s modelem Gotha D-ESEL z roku 1939. Posléze předváděl nádherné společné lety s Christianovým Siebelem.

Model Gothy D-ESEL z roku 1939 Bruna Schmalzgrubera.

Gotha

Mé srdce potešil model amerického závodního letounu Brown B-2 "Miss Los Angeles" postavený Jürgenem Bestenlehnerem. Jeho konstrukce byla také velmi lehká, jak to má u dobře létajícího elektroletu být. Bohužel model v současnosti již neexistuje.

Brown B-2 'Miss Los Angeles'

Pylonový závodní letoun Brown B-2 "Miss Los Angeles" Jürgena Bestenlehnera

Pohon "Miss Los Angeles"

Brown B-2 pohon

Na meetingu se sešlo i velké množství Jetů - tedy modelů s E-dmychadly. Dopravní letouny byly zastoupeny Dornierem DO-328J Wilfrieda Theurlina o rozpětí 2,2 m, který jako mnoho dalších Jetů startoval pomocí gumicuku, a čtyrdmychadlový BAE 146 Jumbolina, kterou postavil Helmut Thurner.
Neokoukaný model Heinkelu He-280, první zalétané tryskové stíhačky v r. 1941, předvedl v sobotu v jednom letu Hans Wagner. U tohoto modelu s rozpětím 2 m byl patrný poněkud nedostatečný výkon pohonu.

Dornier Do 328

Dornier Do 328 Jet hlavního organizátora E-srazu v Rothenburgu Wilfrieda Theuerleina

Atraktivní Heinkel He280 Hanse Wagnera postavený v měřítku 1:5

He 280
He 280 cockpit

Maketový kokpit He280

Zvukově, ladností tvaru i letovými vlastnostmi jetům kraloval Albatros L-39 pocházející od Jürgena Gollnowa. Líbili se také větší a menší bráška - modely britského letounu Boulton-Paul P.111 . Velmi atraktivní a u nás na E-srazech zatím k nevidění byly dva skupinové lety Jetů. Jeden z nich v neděli předvedla dvojice kovově lesklých Starfighterů pilotovaných Timem Lindauerem a Raimundem Oberhuberem. Při nízkých vstřícných průletech se modely potkávaly přesně před diváky v minimální vzdálenosti. Při průletech před diváky a vzdálené formování k nim jsem se vzpomínkami vracel na airshow CIAF v Hradci Králové.
Odjížděli jsme s pozváním pro nás i další naše modeláře na příští, už 9. jarní E-meeting v Traunreutu. Přehledová tabulka modelu byla zpracována Franzem Stockingerem a je dostupná na webových stránkách Traunreutského klubu

Článek je zkrácenou a poněkud přepracovanou verzí článku publikovaného v RCR 7/2002.

Překrásná Rheinland Schalbe Franze Stockingera, se kterou se zúčastnil letošního Mega Cupu v Brně

Rheinland Schalbe