Tradice vodníků v Čechách
8. ročník soutěže RC elektrohydroplánů

Alois Raffaj

Modely hydroplánů mají v Čechách velmi dlouhou tradici – letos bude na Bezdrevu pořádán 34. ročník Protivínského poháru, který byl zařazen do kalendáře evropských soutěží.

I tradice E-hydroplánů je již dlouhá. Modelářský klub v Lipencích u Prahy pořádal 17.5.2003 již 8. ročník soutěže E-hydroplánů. Na předchozích ročnících piloti předváděli cokoliv a navzájem se i hodnotili. Letos poprvé dva bodovači hodnotili pevné sestavy podle pravidel soutěží pro polomakety.

Místo na Slapské přehradě je vybráno skvěle a počasí oproti předešlým ročníkům soutěži přálo.

Sponzoři soutěže byli HVP-modell výrobce modelů letadel, TEMA výrobce modelářské elektroniky a pivovar Benešov (pivo Ferdinand)

Velký model stíhačky Zero postavil Petr Doubrava. Model má rozpětí 1 720 mm a hmotnosti 2950 g. Je poháněn střídavým motorem Plettenberg 300/30-A2 s vrtulí 13x6,5“ a je napájen 16-ti články 2,4 Ah. Díky nízkému plošnému zatížení (45g/dm2) jsou jeho vlastnosti vynikající a Petr dosáhl stejně bodů jako B. Veselý s Atlasem, a tak se podělili o 1.místo.
Foto: Jan Vituj

K modelu patří i dobové oblečení. Vladimír Mráček oslavil 100. výročí prvního motorového letu modelem letounu Henriho Farmana HF1. Rozpětí 1 200 mm, váha 500 g, plocha křídla 40 dm2. Pohon motorem Formoplast s vrtulí 9“x5“, baterie NiMH 8x1Ah.
Foto: Alois Raffaj
U vody je pohoda. Zlín Z43 o rozpětí 1 300 mm a váze 1700 g přivezl Jan Smetana. Pohon motorem AXI 2820/10 s vrtulí 11x7“. Regulátor MGM40 a napájení 8x200mAh.
Foto: Alois Raffaj
Donald je nadčasový. Tento model byl navržen a postaven v 60tých létech a dodnes je velmi oblíbeným modelem na vodu. Tento je Pavla Jandy a má rozpětí 1 350 mm, váhu 1300 g a je poháněn motorem VM2028/27s vrtulí 8x5“ napájený z 8x1700mAh.
Foto: Alois Raffaj
Nejstarší model stále bodující. Tento model Cataliny postavil jeden z pořadatelů před 10ti lety a dodnes se účastnila všech 8mi ročníků soutěže. Model vyrábí firma HVP modell a je nyní poháněn motory Permax 480 s vrtulemi 6x4“. Napájení obstarává 8x1700 mAh.
Foto: Alois Raffaj
Vítězný ATLAS Bohumila Veselého. Akrobat má rozpětí 1 200 mm a délku 1 300 mm. Model pohání motor MEGA AC22/20/3 s vrtulí 9x5“ a napájení je 8x2Ah.
Foto: Jan Vituj
Můj Piper J3 Cub skončil až pátý. Jedno prvenství měl. Byl nejtěžším a největším modelem setkání. Váha je 7 kg a rozpětí 2,3 m. Je poháněn motorem MEGA RC4130-20 s vrtulí 16x8“ a napájen je z  24x1900mAh.
Foto: Jan Vituj
Pětice nejlepších. Zleva Tomáš Fiala, Petr Doubrava, Alois Raffaj, Ladislav Nádeník a Bohumil Veselý. V popředí syn majitele firmy HVP Filip Hladík s modelem Grumann HU-16 Albatross, který tatínkova firma vyrábí.
Foto: Jan Vituj