Be-56 Beta Major

Staňa Valnoha

Betu jsem našel na inzerát až v Praze. Jedná se o model postavený zřejmě podle zvětšeného plánu ze speciální řady Modelář S-81, autor O. Vitásek (časopis Modelář 2/1977).
Byla celá promaštěná, odřená a potlučená, bez bačkor a potažená modrou nažehlovací fólií, takže jsem se pustil do kompletní rekonstrukce. Potah šel samozřejmě celý dolů.

Rozměry
Rozpětí 1 920 mm

Původní pohonná jednotka
Motor AXI 4130/16
Baterie 16 x GP3300
Vrtule 18/10
Letová hmotnost 4 900 g
Doba letu cca 8 min.

Současná pohonná jednotka
Motor AXI 4130/20
Baterie 24 x GP3300
Vrtule JAS 20/8
Letová hmotnost cca 5 250 g
Doba letu cca 10 min.

 

Konstrukce

Křídlo má polystyrenové jádro potažené balzou, profil je zřejmě původní. Křídlo jsem použil bez podstatných úprav, pouze jsem zkrátil křidélka na maketovou velikost. Upravil jsem podvozkové nohy a pružení a také nahradil velmi těžká kola novými lehkými. Následovala výroba nových krytů kol (bačkor).

Trup - Po odstranění potahu jsem měl nutkání vyrobit nový, ale nakonec pro časovou tíseň jsem použil původní. Je to v podstatě pouze bednička z balsy 3 mm. Celý promaštěný čumák jsem odříznul a dotvořil nový. I na původním trupu nebyly bočnice překližkové, tudíž i teď jsem zvolil jen přeplátovanou balzu, tuším 3 mm. Pouze obě křídelní přepážky a motorová jsou překližkové. Na uchycení motoru jsem zvolil řešení ála Milan Hanzl, kdy na trupovou přepážku je nalepena trubka ze sklotextilu a na ni je přilepena motorová přepážka.Trubku dodal sám ideový tvůrce - tímto děkuji. Zvolil jsem motor Mega 41 30 15, pro který mi výrobce na přání umožnil zadní montáž. Laminátový kryt motoru, tzv. "haubnu", jsem broušením odlehčil asi o 150 g. Není nosná, jen mi na povrch neustále vylézaly mastné skvrny od oleje.

Ocasní plochy jsou potaženy 2 mm balzou, kormidla jsou konstrukční. Kompletně jsem odstrojil pohyblivé části kormidel a vytvořil nové.

Následoval potah z červeného Solartexu, potom doplňky - pilot, větrný štítek, osazení modelu a nakonec samozřejmě vyvážení.

Letové vlastnosti

Zálet potvrdil dobré letové vlastnosti předlohy, v letu vyniká hezká a zajímavá silueta modelu. První lety proběhly s pohonem 16-ti články a sklopnou vrtulí Aeronaut. Testoval jsem různé listy, až jsem skončil na rozměru 18/10.
Poté, co jsem ale vyzkoušel pohon s 22 články, jsem se rozhodl jít rovnou na 24.Vrtule pro 22ti i 24ti článkové sady je Aeronaut 16/10. Vzrůst váhy není na modelu vůbec znát, zato výkon do vertikálních obratů je nyní přiměřený vzoru - Beta byla totiž plně akrobatický letoun s násobkem 12.5!

Mrzí mě jen jedna věc, a to je absence vztlakových klapek, které by modelu velmi prospěly. Horizontální let je možný na třetinu plynu, start na půl plynu. Délka letu je při pohodové akrobacii s 22-ti články Sanyo 1700 NiCd přes 5 minut, při 24 článcích GP 3300 NiMh přistávám po 8 minutě, ať si zalétá také někdo jiný, ne?

Zpět na seznam