Go to English version

Modely I

Přehled modelů

Piper J3 Cub

Sportovní polomaketa slavného lidového dvoumístného amerického letounu vyráběného v letech 1938-47. Za tu dobu bylo vyrobeno přes 14.000 kusů.
Stavitel a pilot Alois Raffaj. Konverze na elektropohon ze stavebnice Great Planes.

Piper s autorem
Rozměry
Rozpětí 2 285 mm
Plocha 72,5 dm2
Prázdná hmotnost(odhad) 4 000 g
Letová hmotnost 6 000 g / 24 x 1900
Plošné zatížení 83 g/dm2

Pohonná jednotka
Motor MEGA S7
Převodovka vlastní řemenová 2,4:1
Vrtule Bambula 16 x 8

Poznámky ke stavbě
Konstrukce modelu je klasická, některé díly jsou velmi předimenzované a použitá balsa je často velmi těžká. Model je potažen piperovsky žlutým Solartexem, který krásně imituje původní plátěný potah, ale je trochu těžší. Kvůli složité demontáži křídla baterie nelze vkládat otvorem pod křídlem. Proto je vlepena do trupu dvojpřihrádka na dva dvanáctičlánky z 2 mm silné překližky. Přístup je odspodu mezi podvozkem a motorovou přepážkou. V současnosti po havárii je nová motorová přepážka a přepážka nesoucí křídlo. Obojí jsou ze sendviče tenká překližka-balsa-překližka, aby byla zachována jejich původní tloušťka. Místo šikmé překližkové vzpěry a imitace vzpěrných trubek z bukových tyček za čelním sklem jsou použity uhlíkové trubice o průměru 6 mm. Je odlehčena překližková deska nesoucí podvozek (dva otvory představují odlehčení 30 gramů).
Regulátor je JETI JES60. Napájení přijímače a serv obstarávají čtyři články Twicell 1600 mAh. K řízení je použita souprava FC-18. Nastavení výchylek je dle doporučení výrobce.

Akumulátorová šachta Bukové vzpěry byly nahrazeny uhlíkovými Kryt motoru s odvětráním
Odlehčená podvozková deska Homemade převodovka (když pana autora pěkně poprosíme, třeba se dočkáme článečku na toto téma... -pozn. webmastera)

Výkony
Model má dostatek výkonu a je schopen základní akrobacie. Letové vlastnosti jsou skvělé, piperovské. Model má neuvěřitelně nízkou minimální rychlost (klasické přetažení se mi nepovedlo, vždy jsem nakonec ztratil nervy) a se snižující se rychlostí model jen stále méně a pomaleji reaguje na kormidla. Letový čas je pro NiCd články Sanyo 1900mAh podle stylu létání mezi 5,5 a 7,5 minutami a pro NiMH články Sanyo 3000mAh někde mezi 8 a 10 minutami. Po osazení plováky od Great Planes celková vzletová hmotnost vzrostla na 7,2 kg a plošné zatížení na 99 g/dm2. Elektrifikovaný Piper má dostatek výkonu pro vzlet z vody a je i s plováky schopen základní akrobacie. Jen díky zvětšenému odporu je potřeba o trochu víc "plynu".

Piper v kostře, ... .. na plovácích, ... ... a chvilku po startu z vodní hladiny

Co příště jinak a lépe?
1. Na modelu by za cenu vyšší pracnosti šlo nahradit mnoho těžkých dílů. Domnívám se, že by kostra letounu šla postavit o půl kilogramu lehčí.
2. Motor je výkonově na hraně a je potřeba ho vydatně chladit (chlazení průchody v imitaci motoru). Nebylo by od věci vyzkoušet motor řady MEGA L či velký LRK motor (MEGA Magic RC 41)
3. Do modelu bude vestavěno vlečné zařízení (asi bude vhodné použít těžší vrtuli 18 x 8). Domnívám se, že vlekání větroňů do 3-3,5 kg je reálné.

Zpět na seznam

Monocoupe 90A

Sportovní maketa amerického sportovního letounu 30.let již minulého století.
Stavitel a pilot .
Inspirací byla fotografie modelu zveřejněná na serveru E-Zone. Stavba proběhla podle plánu fy TrueScale, USA, autorem je Frank Mizer.

Monocoupe 90A - 1650mm, 10 článků
Rozměry
Rozpětí 1650 mm
Plocha 34 dm2
Prázdná hmotnost(odhad) 1 715 g
Letová hmotnost 2 380 g / 10 x CP1700
Plošné zatížení 70 g/dm2

Pohonná jednotka
Motor AXI 2820/10
Převodovka -
Vrtule APC E 11 x 5,5

Poznámky ke stavbě
Model je klasické celodřevěná konstrukce, pouze na hlavní nosník křídla byla (na rozdíl od plánu) použita uhlíková trubka. Je potažen Solartexem, se kterým se sice velmi dobře pracuje a jeho matný povrch je velmi působivý, ovšem za cenu vyšší hmotnosti potahu. Kromě základních funkcí je model vybaven vztlakovými klapkami a pozičními světly a přistávacím reflektorem z vysoce svítivých LED. Osvětlení je řízeno modulem firmy BEL, který je včetně 4 standardních serv napájen z BEC regulátoru TMM 40. Osvětlení je spínáno jednak samostatným vypínačem a také pomocí mixu při plném vysunutí vztlakových klapek. K řízení je použita souprava FC-16.

docela lehká kostra Dřevěná klícka s motorovým lozem ... ... je prichycena k prepázce pomocí 4 sroubů M3.
Loze je od firmy Kovo Najman Pouzití jiného pohonu (treba s převodovkou) tak lze realizovat výrobou nové 'klícky'. Výměna je pak velmi jednoduchá. Tak to uz jsme se blízili k závěru.
  Detail pozicního světla na směrovce. Později pribyl	 jestě	ochranný rám z ocelové struny 0,8 mm.  

Výkony
Přestože model vyšel poněkud těžší, než se čekalo, zdá se pohonná jednotka jako naprosto dostačující. Po seznámení se s letovými vlastnostmi, nalezení přiměřeně nízké letové rychlosti a při citlivé práci s plynem se letový čas pohybuje kolem 6 minut pomalého a velmi realistického letu, což představuje průměrný odběr kolem 15 A. Použitím akumulátorů o vyšší kapacitě by se výrazně prodloužil letový čas. Vzhledem k nízkému odběru by patrně vyhověly i NiMh akumulátory starších sérií.

Monocoupe v průletu na klapkách Přiblízení na přistání s klapkami a pochopitelně s pozičními světly a přistávacím	reflektorem
Stoupání po průletu ... ... a dalsí průlet z druhé strany
Za tyto krásné letové snímky děkuji panu Milanu Cvenarovi z Ostravy. I když (zatím) nepřestoupil na tu pravou modelářskou víru a zůstává dál "čuďákem" a větroňářem, vděčím mu za nejednu cennou radu. A vlastně nejen za radu ...

Co příště jinak a lépe?
1. Model má předimenzovaný a velmi tvrdý podvozek. Bylo by velmi vhodné použít měkčí (i lehčí) podvozek s možností změny tuhosti odpružení.
2. Kryty kol a motoru - tyto díly jsou balzové. Příště by bylo jistě lepší použít laminát. Ušetří se hmotnost a díly budou odolnější vůči drobným poškozením.
3. Zavěšení klapek - ty jsou zavěšeny stejně jako křidélka na pantech na horní straně potahu. Výhodnější by bylo řešit klapky jako štěrbinové s osou otáčení pod křídlem.

Zpět na seznam

Knight Twister

Sportovní maketa amerického závodního letounu
Návrh a stavba P.Doubrava, současný majitel a pilot .

Letoun byl navržen a postaven v rozpětí let 1928 až 1932 Wernonem Paynem a byl pojmenován Knight Twister. S motorem o výkonu 33kW úspěšně soutěžil v rychlostních závodech kolem pylonů.
V průběhu roku 1971 s upraveným Knight Twister a s motorem Lycoming O-290-D2 o výkonu 100kW zahájil sérii vítězství v závodech kolem pylonů. V roce 1984 v Renu vytvořil nový rychlostní rekord ve své kategorii výkonem 309.53km/h.

Knight Twister - 1300mm, 10-12 článků
Rozměry
Rozpětí 1 300 mm
Plocha 53 dm2
Prázdná hmotnost (odhad)
? g
Letová hmotnost
2 500 g / 12 x 1700SCR
Plošné zatížení 47 g/dm2

Pohonná jednotka
Motor AC MEGA Magic RC 41 (prototyp nové řady s rotačním pláštěm)
Vrtule Aeronaut folding 15 x 8
Doba letu 5-7 minut


Poznámky ke konstrukci
Základem je polystyrenové kopyto s odlehčovacími otvory, potažené balzou tl. 1.5 mm. Trup je potažen celý. Křídla mají torzní skříň a žebra páskovaná od hlavního nosníku. Profil vypadá jako souměrný. Kozlík tvoří překližkovo-balzový pylon, mezikřídelní vzpěry jsou z tlusté lehké balzy. Ocasní plochy jsou z plné balzy 4 mm, žebra jsou imitována tenkými balsovými pásky. Kormidla jsou konstrukční. Podvozek je z ocelové struny o pr. 3 mm, dovyztužen je dráty do kola. Kola jsou velká, lehká mechová. Ostruha je ovládaná spolu se směrovkou. Křidélka ovládá jedno servo v centroplánu, kormidla balzovými táhly - vše standartní serva.

Podvečerní náladovka

Výkony
Původní sada článků Sanyo 1700 je asi čtyři roky stará a články jsou různě pomíchané. Při poklidném létání bez přemíry akrobatických figur se čas blíží 6-ti minutám. Při rekreační akrobacii, prokládané průlety a přelety je letový čas 4-5 minut.
V modelu jsou nyní články GP 3300 Nimh (pushed!) - letový čas se posouvá do hodnot 8-10 min. Hodně záleží na poloze plynové páky, model realisticky a v pohodě letí i pod půl plynu, ovšem tam už neměří stopky na vysílači a potom je někdy problém. Start model zvládne na půl plynu, s plným je až nerealisticky "nadupaný". Plný plyn používám jen do vertikál - stoupavé výkruty, obrácené loopingy a jiné "ptákoviny" jsou bez problému. Minimálka je díky plošnému zatížení velmi malá, model lze doslova "vydojit" na měkké přistání. I na minimální rychlosti je model velmi hodný, nemá absolutně snahu padat po křídle či do vývrtky. Tady asi hodně kladně působí velká vrtule, obě křídla jsou ofukována na poměrně velké ploše

Nový Mega Magic o hmotnosti 370g zepředu, ... z boku a zezadu ...
... a v zástavbě His Master's plane ...

Co příště jinak a lépe?
1. Možná zvětšit křidélka, nebo dát na obě křídla - výkruty by mohly být rychlejší.
2. Podvozek se jeví poddimenzován, ocel. struna by mohla být silnější nebo vůbec podvozek řešit jiným způsobem.

Zpět na seznam

SPITFIRE Mk.IIa

Sportovní polomaketa slavné britské stíhačky z počátku druhé světové války.
Majitel a pilot Alois Raffaj. Pro konverzi na elektropohon byl použit ARF model od CM Production.

Macek, že jo.
Rozměry
Rozpětí 1 800 mm
Plocha 64 dm2
Prázdná hmotnost
(osazený drak bez podvozku)
2875 g
Letová hmotnost 5 400 g / 24 x 1900
Plošné zatížení 85 g/dm2

Pohonná jednotka
Motor Model motors AXI 4130-22
Vrtule Aeronaut CamCarbon 16 x 13
Regulátor JETI model Master 77 3P opto

Poznámky ke stavbě
Konstrukce křídla klasická s pevným balsovým potahem od náběžky po hlavní nosník. Lehká balsa použitá na křídle a tenká laminátová skořepina trupu dávaly společně s velkou plochou křídla naději na dosažení nízkého plošného zatížení (pro spalovací motor je uváděná hodnota 75 g/dm2) a tedy vhodnost ke konverzi na elektropohon. Křídlo je potaženo bílým "Solartexem" a stříkáno. Vestavěna vana pro pohonné baterie (2x12 ks SC článků) je z 3 mm tlusté lehké balsy. Vkládání paků se děje víkem - výřezem na spodku laminátové skořepiny motorového krytu.
Kvůli vyvážení po montáži střídavého motoru s rotujícím pláštěm byly přijímačové baterie a regulátor posunuty zcela dopředu na skříň pro uchycení motoru a servo směrovky přemístěno před motorovou přepážku.
Napájení přijímače a serv obstarávají čtyři články Twicell 1600 mAh. K řízení je použita souprava FC-18. Nastavení výchylek dle doporučení výrobce se ukázalo jako příliš velké a tak bylo zredukováno na cca polovinu, maximální doporučené výchylky byly ponechány pouze u klapek a směrovky kvůli pojíždění.
Takto velký model stíhačky musí mít zatahovací podvozek. V prvním kuse byl použit mechanický podvozek Eurokit pro modely do 5 kg, který byl převrtán pro 5 mm drát podvozkových noh. Pohon byl realizován podvozkovým servem Hitec HS-75BB. Na druhém kuse byl použit "originál" mechanický podvozek dodávaný k CM Production modelům.

Konec prvního modelu Montáž gyra Motorové lože, akumulátorová šachta

Výkony
První exemplář byl zalétán 13.3.2003 a 15.6.2003 při 22 letu havaroval; s největší pravděpodobností pro technickou závadu. 28.8.2003 byl zalétnut druhý model a k 14.10.2003 má za sebou bez sebemenšího problému 17 letů.
V prvním modelu byly vyzkoušeny tyto pohony: MEGA S7 s řemenovými reduktory 2,4:1 a 2,1:1 (vrtule 16x10, 17x8)a velké sřídavé motory MEGA RC4130-20 (vrtule 16x13, 17x11) a AXI 4128-18 (vrtule 15x13, 16x10, 16x13). Většinou byly použité vrtule Aeronaut CamCarbon. V druhém modelu je instalován motor AXI4130-22 s vrtulí CamCarbon 16x13. Model má dostatečný výkon a je schopen základní akrobacie. Letové vlastnosti jsou výborné a model má velmi velký rozsah rychlostí. Letový čas je pro NiCd články Sanyo 1900mAh podle stylu létání mezi 4 a 7 minutami. Pro snažší udržení směru při vzletu je na směrovce při vytaženém podvozku použito gyro.

Při záletu Start na meetingu v Aspachu 2003

Co příště jinak a lépe?
Je nutno vyztužit vsazení předních bukových lišt pro uchycení podvozku do žeber. Lišty jsou zcela nedostatečně uchyceny pro namáhání v tahu při přistání a na obou stranách při tvrdším přistání došlo k vylomení. U druhého modelu byly výztužné smrkové lišty 10x10 mm vlepeny před jeho dokončením.
Pro lepší vzhled je potřeba upravit tvar směrovky a tvar kabiny, doplnit pilota a pod křídlo chladiče (realizováno u druhého modelu). Také ovládání dělené výškovky V-táhlem nebylo štastně navrženo a u druhého modelu byly namontovány dvě serva HS-81 do ocasu (viz. foto).
Co jinak do budoucna? V konstrukci asi už nic. Instalace Li-pol článků (1500 nebo 2000mAh, zřejmě v zapojení 8S3P). Použití těchto akumulátorů výrazně prodlouží letový čas a zvýší výkon. V případě článků 1500mAh by byla letová hmotnost snížena o ca 0,5 kg a plošné zatížení by kleslo na 77 g/dm 2.

Zpět na seznam