Go to English version

Hezké, ale malé

Přehled modelů

 

 

Parametry malých modelů

 

 

F4U Corsair

Model v měřítku 1/12 (již opět) nabízí plzeňská firma SAVEX.

Rozměry
Rozpětí 930 mm
Plocha 13,2 dm2
Prázdná hmotnost(odhad) 600 g
Letová hmotnost 1 150 g / 8 x NiMh 1950
Plošné zatížení 87 g/dm2

Pohonná jednotka
Motor Mega AC 16/15/5
Vrtule RA 8 x 4

Poznámky

Model jsem si pořídil před několika lety na výstavě Model-Hobby, prostě jsem neodolal a prakticky hotový model zakoupil. Tehdy jsme si o stříďácích mohli nechat akorát tak zdát, a k použití "šestistovky" jsem (naštěstí) nenašel odvahu, a tak model čekal na svou příležitost leta na skříni.

Na podzim roku 2001 se model dočkal. Tehdy jsem mu pořídil Megu AC 22/20/4, vrtuli 10x6 a s klasickým sedmičlánkem 1700 SCR šel Corsair poprvé do luftu. No, lítal jak z praku, ale přistání bylo o ústa. Taky se není co divit, když plošné zatížení bylo 100 g/dm2. Každé přistání se podobalo malé havárii a křídlo, přes bytelnou konstrukci, dostávalo řádně zabrat. Pohon se přestěhoval do jiného modelu a Corsair šel opět na skříň v očekávání lehčího pohonu.

Novou, výrazně lehčí pohonnou konfiguraci, která je uvedena v tabulce, opět namíchal Alda Bidovský letos v květnu (2003). Plošné zatížení kleslo a letový čas se prodloužil z 5 na téměř 8 minut.

Následující záběry pořídil Zdeněk Zvědělík 19.7.2003 v Křepicích.

Perfektní hod
3,3 MB
V tom větru to opravdu nebyla moc velká legrace
1,4 MB
Corsair je opravdu rychlý stroj
2,3 MB

Martin Dietl

Zpět na seznam

Quickie

Jedná se o napodobeninu (polomaketu?) amerického experimentálního letounu konstrukce Burta Autana a Toma Jewetta z roku 1977.
Model v měřítku 1/6 (rozpětí je zvětšeno o 10%) postavil a provozuje Michal Michálek (Bublays).

Rozměry
Rozpětí 940 mm
Délka 860 mm
Letová hmotnost 360 g / 2 x LiPol 1200mAh

Pohonná jednotka
Motor S300
Vrtule 9 x 6

Poznámky

Tento model vznikl k ověření vlastností letounu tohoto typu, záměr je postavit model o rozpětí 1400mm poháněným motorem AXI 2820/10.

Model je celý postaven ze 3 a 5mm potpronu, některé části jsou vybroušené z polystyrénu.
Trup je v přední části zesílen 3mm balsovými lištami. Křídlo má vrchní potah z 5mm depronu, spodní ze 3mm potpronu. Nosník křídla je balsový, nosník kachní plochy je smrkový, v nejnamáhanějších místech zesílen skelným rovingem.

Původně bylo počítáno s 8 čl. NiMh 700, ale vzhledem k hmotnosti a namáhání podvozku byl zvolen aku pack z baterií LiPol.

Létání je radost, model se chová nezáludně a rozvážně s velkým rozsahem rychlostí, už se těším na větší sestřičku.

Michal Michálek

Zpět na seznam