Go to English version

Plánky

  Tento přehled plánků by vám mohl pomoci ve výběru mového modelu. Chceme zde uvést plány, které alespoň někoho z nás zaujaly. Pokud máte nějaké zkušenosti s modely postavenými podle některého z uvedených plánků, neostýchejte se, a nenechte si své zkušenosti pro sebe. Stejně tak zde rádi uveřejníme i váš tip.

Seznam plánků

Miles Sparrowhawk

MW2819, Traplet Publications Ltd., konstrukce Mike Payne.
Sportovní maketa britského závodního letounu zlaté éry letectví

Technické údaje
Rozměry
Rozpětí
Plocha
Prázdná hmotnost (odhad)
Letová hmotnost
Plošné zatížení

1 680 mm
52,7 dm2
1 910 g
3 250g - 3 450g / 16-20 x 1700SCR
61,6 - 65,5 g/dm2
Originální pohonná jednotka
Motor
Převodovka
Vrtule

Unger / Plettenberg 320-25-9
řemenová Graupner 2:1
Aeronaut 14 x 7

Miles M-5 Sparrowhawk 1/5

Poznámky
Celodřevěná konstrukce se vymyká zvyklostem použitím překližky tl. 0,4 mm jako základního materiálu pro stavbu trupu i některých menších celků (kapotáž podvozku). Další zajímavostí je odpružený podvozek z mosazných trubiček a uhlíkových tyček. Na křídlo i OP je použita lehká balza tl. 1,5 mm.

Náš názor
Tento nepříliš známý krasavec je můj projekt na letošní zimu, takže si počkejte. :-)
-md-

Zpět na seznam

Avia BH-3

RC modely č.026 (1/98), konstrukce Petr Novák
Polomaketa československé stíhačky z roku 1921

Technické údaje
Rozměry
Rozpětí
Plocha
Prázdná hmotnost (odhad)
Letová hmotnost
Plošné zatížení

1 290 mm
24 dm2
? g
1 420 g / 7 x 1700 SCR
59 g/dm2
Originální pohonná jednotka
Motor
Převodovka
Vrtule

Speed 600
Horst 3:1
Forte 300 x 180

Poznámky
Klasická stavba nevymykající se zvyklostem. Křídlo a OP bez tuhého potahu, trup z balzy tl.1,5. Podvozek odpružen gumovými kroužky.

Náš názor
Plán působí solidním dojmem a zdá se být vhodným východiskem pro stavbu většího modelu. Najde se někdo, kdo to zkusí?
-md-

Zpět na seznam

Miles M-14 Magister

RC modely č.050 (5/99), konstrukce Petr Novák
Polomaketa britského cvičného letounu z roku 1937.

Technické údaje
Rozměry
Rozpětí
Plocha
Prázdná hmotnost (odhad)
Letová hmotnost
Plošné zatížení

1 540 mm
34 dm2
? g
2 540 g / 16 x 1700SCR
75 g/dm2
Originální pohonná jednotka
Motor
Převodovka
Vrtule

Mega S7
-
12 x 7

Poznámky
Model je celobalzové konstrukce.Křídlo má páskovaná žebra s tuhým potahem přední části. OP jsou bez tuhého potahu.
Doba letu se pohybuje kolem 6-8 minut.

Exemplář
Tento plán použil . Konstrukci si mírně upravil, tedy odlehčil. Minimalizoval použití překližky a tam, kde přece jen zůstala, použil lehkou topolovou. Také prakticky všechny borové lišty byly nahrazeny balsou, s vyjímkou podélníků trupu. Model je potažen Oracoverem.

Parametry
Letová hmotnost
Plošné zatížení

1 750 g
51,5 g/dm2
Pohonná jednotka
Akumulátory
Motor
Regulátor
Vrtule

10 x 1700SCR
AXI 2820/10
Jeti 40-3p s BEC, zlatý
APC Elektro 11 x 7

Doba letu dosahuje hodnot uváděných u prototypu (6 - 8,5 minut).

-md-

Zpět na seznam

L-200 Morava

RC modely č.059 (11/99), konstrukce Zdeněk Raška.
Polomaketa československého obchodního letounu ze 60.let.

Technické údaje
Rozměry
Rozpětí
Plocha
Prázdná hmotnost (odhad)
Letová hmotnost
Plošné zatížení

1 630 mm
40,55 dm2
? g
1 200 - 1 500 g
29,6 - 36,9 g/dm2
Originální pohonná jednotka
Motor
Převodovka
Vrtule

Speed 400
-
Graupner 6 x 4

Poznámky
Klasická a poměrně lehká konstrukce bez tuhého potahu. Trup s centroplánem a motorovými gondolami tvoří pevný celek, na který se nasouvají konce křídla. OP jsou řešeny jako odnímací.
Prototyp je vybaven pozičními světly a přistávacím reflektorem. Později byly původní motory nahrazeny výkonějšími S480.

Náš názor
Krásný dvoumotorák, který lze slušně vybavit, aniž by vám to způsobilo vír v peněžence. Doufám, že chytím druhý dech a konečně model, rozestavěný v době nezaměstnanosti dokončím
-md-

Zpět na seznam

Avia B-35

RC modely č.077 (4/01), konstrukce Zdeněk Raška
Polomaketa československé stíhačky z roku 1938.

Technické údaje
Rozměry
Rozpětí
Plocha
Prázdná hmotnost (odhad)
Letová hmotnost
Plošné zatížení

1 208 mm
30,62 dm2
540 g
1 150 g - 1 320 g / 8 x 1250-2000
37,5 - 43 g/dm2
Originální pohonná jednotka
Motor
Převodovka
Vrtule

Speed 500/ MEGA 3P
-
?

Poznámky
Velmi lehká konstrukce v sobě nezapře "gumáčkářskou" školu autora. Obdobně byl řešen i původní potah z plátů barveného papíru. Ovšem ten pravý šmrnc model získal po rekonstrukci potahu a barevném nástříku barvami na plastikové modely. Výsledkem je krásná a skvěle létající elektra.

Náš názor
Kdo sáhne pro tomto plánu určitě neudělá chybu, to jistě potvrdí každý, kdo viděl létat prototyp. Už konstruktérovo jméno je zárukou kvality a tak přesto, že se jedná o domácí předlohu, můžete postavit model, který není často k vidění.
-md-

Zpět na seznam

Heinkel He-111

MW2968, Traplet Publications Ltd., konstrukce John Ranson a Trevor Stannard.
Maketa německého středního bombardéru 2. světové války v měřítku 1:9

Technické údaje
Rozměry
Rozpětí
Plocha
Prázdná hmotnost (odhad)
Letová hmotnost
Plošné zatížení

2 540 mm
97,5 dm2
? g
6 300 g - 6 800 g / 28 x 2400RC
65 - 70 g/dm2
Originální pohonná jednotka
Motor
Převodovka
Vrtule

Robbe Planeta 700 (včetně převodovky) Part 4187
3,7:1
Aeronaut 14 x 7

Poznámky
Model klasické celodřevěné konstrukce. Je vybaven přistávacím reflektorem, zatahovacím podvozkem Robart a závěsem pro RC model střely V1 pod pravým křídlem (ta může být bez pohonu nebo s dmychadlem). Průměrná doba letu je kolem 8 minut.

Náš názor
Tohle je už opravdu velký pták pro zkušené a fajnšmekry. Určitě by se našel vhodnější a dostupnější pohon pro tento model, než je "sedmistovka" s planetovou převodovkou, např. MEGA řady L.
-md-

Zpět na seznam

Avia BA-122

Modelář 115(s), Václav Weisgerber, výkres Jaromír Staněk.
Maketa známého československého akrobatického letadla ze 30. let na motor 10ccm (!).

To se divíte, co? Ale vše je v pořádku, tohle éro mně zaujalo jako jeden z tipů na konverzičku.

Technické údaje
Rozměry
Rozpětí
Plocha
Prázdná hmotnost (odhad)
Letová hmotnost
Plošné zatížení

1 420 mm
cca 53,5 dm2
? g
3 700 g (prototyp)
69 g/dm2
Originální pohonná jednotka
Motor
Převodovka
Vrtule

MOKI 10 ccm
-
320 x 120 (= 12,6 x 4,7), to jen tak pro představu

Náš názor
Plán je třeba využít hlavně po obrysové stránce a konstrukci značně odlehčit. Krátký čumák taky moc prostoru nedává, takže to bude opravdu bonbónek. Ale když se povede, bude to stát za to.
-md-

Zpět na seznam

Nieuport XI / XVI

MW2995, Traplet Publications Ltd., konstrukce , CA.
Sportovní maketa francouzského stíhacího letounu z první světové války

Technické údaje
Rozměry
Rozpětí
Plocha
Prázdná hmotnost (odhad)
Letová hmotnost
Plošné zatížení

cca 1 270 mm
cca 38,70 dm2
? g
1 590 g / 10 x CP 1700
41 g/dm2
Originální pohonná jednotka
Motor
Převodovka
Vrtule

Velkom 24/12
ModelAirTech 3,6:1 (řemenová)
14 x 10 APC E

Poznámky
Profil křídla je u modelu použit ClarkY, snížený na 10% - "ptačí" profily s prohnutou spodní stranou se prý vyznačují nízkou citlivostí na křidélka (pro mně naprosto nová informace - pozn. web.).
Zajímavostí je tvar a umístění akupaku. Akupak je sestaven z článků nastojato ve dvou řadách. Mezi každou čtveřicí článků je ve fólii otvor které slouží k přichycení paku pomocí polyamidového šroubu, případně k odvodu tepla. Takto zhotovený akupak je připevněn k motorové přepážce zezadu, napříč trupu, což je pro krátkonosé letouny tohoto typu prakticky ideální řešení.

Hmotnostní rozbor
Holý trup
Spodní křídlo nepotažené
VOP holá
SOP holá
Horní křídlo
Vzpěry kozlíku

104 g
22 g
18 g
4 g
139 g
14 g

 ... potažený
 ... potažené
 ... potažená
 ... potažené, včetně kokard
 ... potažená
Motorová přepážka
Motorové lože
124 g
38 g
27 g
202 g
8 g
13 g
7 g

Náš názor
Tomuto modelu bylo na stránkách časopisu Q&EFI v letošním roce věnováno dost místa. Po seriálu článků, ve kterých autor poměrně podrobně popisoval některé zajímavé fáze stavby a konstrukční detaily, následovala zevrubná prezentace plánu a stavební postup na pokračování ve dvou sešitech (X a XI).
Lehká a promyšlená konstrukce konstrukce může být zdrojem poučeni a vzorem pro podobné a možná i větší modely z počátků letectví. Ač se tento model řadí spíše k dolní hranici toho, co považujeme za "větší a velké" elektry, mohl by být vhodným mezistupněm pro ty, co se zatím ještě necítí na větší model.
-md-

Zpět na seznam

Dalotel DM 165 Viking

MW3025, Traplet Publications Ltd., konstrukce ,CA.
Polomaketa francouzského akrobatického letounu. Originální akroabtický letoun vznikl na konci 60. let, ovšem tehdy se proti našim Zlinům příliš neprosadil.
Patrně větší slávu tomuto typu přineslo až modelářské zpracování předlohy.

Technické údaje
Rozměry
Rozpětí
Plocha
Prázdná hmotnost (odhad)

cca 1 370 mm
cca 33,22 dm2
? g
Originální pohonná jednotka 1
Motor
Převodovka
Vrtule
Letová hmotnost
Plošné zatížení

Mega S3
Astroflight 2,82:1
14 x 10 APC E
2 400 g / 14 x 1700SCR
72 g/dm2
Originální pohonná jednotka 2
Motor
Převodovka
Vrtule
Letová hmotnost
Plošné zatížení
Proud
Příkon
Měrný výkon

MaxCim N32-13Y
Astroflight 2,82:1
14 x 10 APC E
2 270 g / 14 x 1700SCR
68 g/dm2
37 A
520 W
220 W/kg

Poznámky
Profil křídla je NACA 2412. Křídlo originálu je vyrobeno z polystéroného jádra potaženého balsou, ovšem na plánu je nakresleno křídlo konstrukční. Je stavěno vcelku, vzepětí je 32 mm naobou koncích. Zadní nosník je přímý, což ve výsledku dá křídlu negativ 2°. V křídle je ukotven také podvozek.
Bočnice trupu jsou z balsy 3mm, v přední části zdvojené. Lože motoru není zakresleno, nabízí se mnoho variant. Nad ložem křídla je uchycen akupak, zhotovený Martinovým oblíbeným způsobem popsaným u modelu Nieuport.

Náš názor
Model se jeví v původní konfiguraci jako dostatečně omotorovaný sportovní model, dle vyjádření autora zalétne i tak náročné akrobatické figury jako je kubánská osma. Akrobatickým plnokrevníkem ale zřejmě není, už kvůli polosouměrnému profilu, vzepětí a překroucení křídla. 3D akrobacie asi taky nebude zrovna jeho doménou, ovšem vyznavačům klasického dynamického létání pravděpodobně plně vyhoví.
-md-

Zpět na seznam

DH Tiger Moth

MW3050, Traplet Publications Ltd., konstrukce , GB.
Krásná polomaketa, nebo spíš sportovní maketa populárního meziválečného cvičného letounu.
Plán je představen v časopise RC Scale International, September/October 2003

Technické údaje
Rozměry
Rozpětí
Plocha
Prázdná hmotnost (odhad)
Letová hmotnost
Plošné zatížení

1 790 mm
cca 90 dm2
? g
4080 g / 20 x RC 2400
cca 45,4 g/dm2
Originální pohonná jednotka
Motor
Převodovka
Vrtule

MaxCim N32-13Y
MaxCim 5:1
16 x 10 APC E

Poznámky
Před několika měsící jsem se rozplýval nad fotografiemi krásného modelu a najednou je tu nabídka plánku. No a jak vypadá? Na konstrukci je jasně vidě, že autor je zkušeným konstruktérem a že to není jeho první model této velikosti.
Konstrukce trupu je zahájena sestavením pevného překližkového celku, který tvoří schránku baterií a lože motoru. Na toto jádro jsou nasunuty hlavní přepážky, ke kterým je přichycen podvozek, kozlík centroplánu horního křídla a uchycení spodního křídla. Bočnice sestavené na plánu se pak lepí k tomuto celku. Kryty pro přístup k bateriím a motoru jsou upevněny pomocí oděvních patentek.
Vzpěry kozlíku jsou z mosazné trubky. Centroplán horního křídla - maketa nádrže - je pevně smontována s trupem. K tomuto celku se nasouvají panely spodního i horního křídla klasické konstrukce. Pevnost dodává funkční výplet. Křidélka (pouze na spodním křídle jsou naháněna centrálním servem, které je umístěno vzhůru nohama a jehož páka prochází podlahou kabiny.
Podvozek je také řešen polomaketově, hlavní nohy jsou teleskopické a odpružené. Ocasní plochy jsou konstrukční. Kormidla jsou maketově ovládána lanky.

Náš názor
Podle popisu, doprovodných fotografií a náhledu je plánek velmi podrobný a určitě bude stát za to. Troufám si tvrdit, že by mohl být užitečný i tomu, kdo stavět přímo tento model neplánuje, ale chystá se na něco podobného a nemá příliš jasno v řešení některých konstrukčních prvků. Tady určitě najde hodně inspirace a i podnětů k dalším vlestní rešením.
Ovšem ještě jednou podotýkám, soudím tak z fotografií průběhu stavby, detailů modelu a zmenšeného náhledu.

Pár obrázků tohoto nádherného modelu lze najít v tomto diskuzním threadu

-md-

Zpět na seznam

Bristol Beaufighter Mk.X

MW3071 Traplet Publications Ltd., konstrukce John Ranson a Trevor Stannard.
Maketa britského letounu z 2. světové války v měřítku 1:7,5.

Technické údaje
Rozměry
Rozpětí
Plocha
Letová hmotnost
Plošné zatížení

2 374 mm
? dm2
? g/ 28 x Sanyo 2400
cca 98 g/dm2
Originální pohonná jednotka
Motor
Převodovka
Vrtule

Robbe 700 (Planeta 4187)
planetová 3,7:1
APC E 15 x 10

Poznámky
Model je opět klasické celodřevěné konstrukce. Je vybaven párem přistávacích reflektorů, pneumaticky zatahovacím podvozkem (včetně funkčních dveří podvozku) i ostruhou, klapkami a pumovými závěsníky.
Kromě plánu jsou dodávány i vakuformy - motorové kryty, hvězdicové motory, disky kol a pochopitelně také překryty kabin obou členů osádky.
Průměrná doba letu je kolem 8 minut.

Náš názor
Není lehké psát hodnocení a neopakovat se - model je ze stejné konstrukční "dílny" jako již zmíněný He-111 a je mu velmi podobný velikostí i zpracováním.
Takže co dodat? Snad jen to, že ceny jsou na naše poměry opravdu vysoké - plán stojí 20 liber (to lze ještě zkousnout, zvláště v období od října do ledna, kdy jsou plány slevněné o 20%) a cena kompletní sady vakuformů je 44,50 liber (plus poštovné).
-md-

Zpět na seznam