P-38J Lighting od FSK - změny a pár rad

Nejprve musím předeslat, že jsem letadlo dostal na otestovaní a na propagaci, takže následující řádky nechť si každý vyhodnotí, jak sám uzná. Na druhou stranu ale každý, kdo mne zná, ví, že pokud se mi něco nelíbí, tak to řeknu. To jenom pro upřesnění, aby nedošlo k dojmu, že už je to na těchto stránkách jako při testech v modelářských časopisech.

O Lightingu jsem snil už dávno, ale stavebnice na světě nebyla (vyjma jedné nejmenované, která mne opravdu neuspokojila), tak jsem zajásal, když jsem se od pana Podušky dozvěděl, že ho hodlá FSK vyrábět. Sice ten polystyren není zrovna moje parketa, ale Lighting je Lighting. Dostal jsem nabarvenou stavebnici, motory regulátory a šel jsem do toho. Nechci popisovat stavbu, ta probíhá poměrně dobře, i když drobné nepřesnosti se občas vyskytnou. Nejsem taky oprávněn srovnávat to s polystyrénovou největší konkurencí, nikdy jsem od nich modely neměl, pouze si lze u nich všimnout určitého zjednodušení a menší propracovanosti v detailech, což ale asi každý modelář ví a moc lidí nevyžaduje 100% maketovost. Na druhou stranu ale zase dostane takřka hotové letadlo, což se o FSK nedá říct. Já ale osobně upřednostňuji větší propracovanost v detailech, a asi bych moc šťastný nebyl, kdybych dostal stavebnici skoro hotovou.

Tipy

Pro případné zájemce o tohle překrásné letadlo ale uvádím pár drobností, se kterými lítá můj Lighting a které mohu každému ze srdce doporučit.

1.Těžiště
Podle názoru mého i názoru Pavla Stráníka (který taky jednoho Lightinga létá) je (nebo alespoň bylo) v návodu špatně uvedeno těžiště. Uvádí se tam 35-45mm od náběžné hrany, což je zoufale málo. Při záletu s těžištěm na 45mm Lighting pořád létal s nataženou výškovkou, v půlce výkrutu začal padat po křídle a zoufale klouzal. V testu RCR autor uvádí, že je potřeba přistávat s mírným plynem a teprve těsně před přistáním ho stáhnout, a takhle mu to přijde jako v pořádku. Že tak prý přistávají dvoumotorová letadla (????) A že by to třeba mohlo být něčím jiným? Já mám těžiště cca 5 mm před naznačeným nosníkem - tedy jeho nýtovaným obrysem na spodním potahu - a Lighting klouže i létá skvěle, dokáže letět krokem a je pořád stabilní. Přesné umístění těžiště se u tohoto typu špatně měří, protože tomu překážejí přechody křídla do trupu, ale já to odhaduji na 55-60mm, tedy o 10-15mm dozadu oproti plánku. Navlas stejné zkušenosti udělal i Pavel Stráník - tedy těžiště 5mm před nosník a vše bude OK. Znamená to ale bohužel dostat do ocasu nějakou zátěž.

2.Motory
Ve stavebnici jsou uvedené i motory Speed300 s převodovkou, ale podle mého názoru bude muset být zátěž v ocasu ještě mnohem větší a výkon hodně slabý.
Já jsem použil motory AXI 2208/26, vrtule APC Elektro 8x6, regulátor Jeti 18 2x a dva články Lipol Kokam2000. Veškeré vybavení je potřeba hned od začátku koncipovat tak, aby bylo co nejvíc vzadu, baterky mám napevno zalepené v zadní části gondoly, přijímač za pilotem.
Pavel má ve svém modelu AXI 2208/34, vrtule třílisté FSK. Model je sice trošku lehčí, ale má menší rozsah rychlostí a minimálku stejnou, jako můj.
Jenom poznámka-pokud budete chtít použít třílisté vrtule FSK, chtějte "ty staré lesklé", mají totiž větší stoupání a líp je dáte dohromady s oběžnými motory, ty nové matné mají opravdu alespoň o palec menší stoupání a jsou spíš na slowflyery, než na rychlejší stíhačky.

3.Uzávěr krytu
FSK to řeší docela nešikovně, a sice špendlíkem do polystyrénu. Za chvilku se dírka vychodí a kryt upadne. Mě se to stalo 3x a potřetí jsem ho už v trávě nenašel. Použil jsem tedy magnety z motorku z CD mechaniky - funguje to dobře a pohodlně.

Létání

Nedokázal jsem si představit, že může být maketa stíhačky tak hodná. Létá výborně, výborně, výborně!!! Skvělá stabilita, vysoký rozsah rychlostí, skvělý vzhled. Jsem víc než spokojený a v poslední době (tedy na podzim, kdy se ještě dalo lítat) jsem ani s většími modely moc nelétal. Uchvátila mne jednoduchost obsluhy: po létání napíchnu Ligtinga na nabíječku a nabiju Lipolky. Jakmile mám po práci čas, tak chytnu rádio, model hodím do kufru auta a jdu lítat. Při rozumném motání se kolem hlavy a realistické akrobacii vystačí baterky alespoň na 4 lety po 10ti minutách, a potom se stejně na podzim už stmívalo. Když jsem takhle ve všední den vyjel na letiště odpoledne po práci, tak jsem nabil Spita, natáhl katapult, jednou si lítnul a jel za tmy domů.

Tedy poslední výkřik: nezatracujme malé modely - i když bez těch velkých už asi nikdo z nás moc žít neumí.

Pavel Mlýnek

Zpět na seznam