VIII. JETI Model Meeting 2002, Hranice

Tabulka modelů 2002

Tabulka modelů 2001

Alois Raffaj

Na nejstarší setkání elektroletců v Čechách jsme si zvykli jezdit do Horních Nětčic. Letos bylo již osmé setkání přesunuto Do Hranic a termín byl stanoven na 24. a 25. 8. 2002.

Musím říci, že osvědčený organizační tým v čele s Frantou Macháčem odvedl opět práci na jedničku s hvězdičkou. Počínaje perfektní letištní dráhou, kterou začali vytvářet na jaře, přes chod meetingu a konče tradičním Macháčovským gulášem, perfektním zásobováním a pozornou usměvavou obsluhou v polní restauraci. Samozřejmě taková akce se neobejde bez sponzorských peněz. Zde zafungovala především světoznámá firma JETI model z Kopřivnice, jejíž výrobky jsou k nalezení v mnoha tuzemských elektroletech. Dále to byly firma Flying Styro Kit Brno, prodejce modelářských Potřeb Satria Olomouc a časopis RC revue. Nakonec jsem si nechal hostitelské město Hranice, které nad setkáním převzalo patronát. Počasí dokonalé, až trochu příliš horké (pro doprovázejicí je nedaleko nádherný sportovní areál se čtyřmi bazény). Vzhledem k horku byl obdivuhodný celosobotní fundovaný a vtipný komentátorský výkon Franty Macháče.

Do Hranic se sjelo okolo 78 elektroletců a přivezli různorodou směsici elektroletů. Hrubým odhadem jich bylo asi okolo stoosmdesáti. Vzhledem k počtu modelů se vytvářela dlouhá fronta čekajících. I česká elektroletecká obec si bude muset zvyknout na vyšší tempo meetingů tzn. čekání na start s připravenými modely a na současné létání dvou a více modelů. Nejhorší je nudící se divák a piloti unavení čekáním v dlouhé frontě. Zde by byla snad jediná výtka na organizátory. Byl by užitečný "naháněč". Ten by nutil piloty, kteří jsou na řadě, být připraveni okamžitě startovat po dosednutí předešlého modelu a pokud je to možné by sdružoval modely do skupin.

Článek je zkrácenou verzí původního publikovaného v RCR 10/2002

No není to paráda? - letecký snímek místa konání v předvečer meetingu. Letiště místního aeroklubu vedle silnice Olomouc - Ostrava
A tady je přímo záběr na vyhrazenou plochu setkání. V sobotu by už byl snímek plný aut účastníků setkání a diváků. Foto udělal místní účastník Martin Dietl z paluby UL Jodel D-11, který má domov také v Hranicích
Franta Macháč v akci ...
Místní Martin Dietl létal s překrásným modelem Monocoupe 90A o rozpětí 1650 mm, vážící 2,3 kg. Pohon obstarává AXI 2820/10 a 10xSanyo CP1700.
  Dobře létající Knight Sunday Twister Standy Valnohy v němž je testována jedna z novinek meetingu - střídavý motor Mega RC 41 MAGIC s rotačním plášťem. Model má rozpětí 1300 mm, váhu 2,2 kg a pohon je napájen 10ti nebo raději 12ti článkem.
Juraj Tinka kromě známějšího Manxu létal i s dalším modelem experimentálního letounu Milles M39B Libellula o rozpětí 1600 mm, váha 2 kg, motory 2xPhasor 15/4, zdroj 2xosmičlánek CP1600
O oblíbenosti naší L-200 Moravajako předlohy svědčí, že se sešly Moravy hned čtyři, vlastně s házedlem pět.
Největším modelem na meetingu byla Morava JETI teamu pilotovaná Zděňkem Raškou. Model o hmotnosti 9 kg je poháněn dvěma motory Phasor 45/3 živenými 32 články 1700 SCR?
Po dnes již dobře známém Sopwith Strutter přivezl Milan Hanzl další skvěle létající polomaketu Klemm L25 o rozpětí 2,3 m a váze 3 kg. Klemm je poháněn motorem AXI s 10ti článkem 1,7Ah
Nejrychlejší polomaketou meetingu byl Lockheed F16 Falcon dvojice Janáček a Lép o rozpětí 0,8 m a váze 1,65 kg. Model byl poháněn dmychadlem s motorem MEGA 22/20 napájeným z 14ti článku. Řízení obstarávají jen ocasní plochy.
Aero 42 Luďka Mrkvici ze Sokolnic u Šlapanic má rozpětí 2 400 mm, hmotnost 4,2 kg a pohání jej Mega 22/30/4 s převoden a 16 články.
Šohaj Bohumila Ningera ze Strakonic má rozp2tí 3,3 m a váží 4 kg. Větroň je poháněn motorem Phasor 45/3 s řemenovou převodovkou 2:1 a 20xSanyo1300CP. Jantar Stani Valnohy při rozpětí 3,2 m váží pouze 2,5 kg. Pohon je motorem MEGA AC22/30/4 napájeným 10ti článkem 1,7Ah.
Motorizovaný větroň DG-600 o rozpětí 4,02 m a váze 5 kg předváděl Jaromír Páč. Pohon obstarává MEGA BG14 napájená 16ti článkem SANYO1700

Nejzajímavější modely JMM 2002

Modely jsou řazeny podle hmotnosti, sestupně.

Upozornění: Uvedená tabulka nemusí obsahovat kompletní seznam modelů přihlášených na tuto akci. Vyhrazujeme si právo vyřadit informace o modelech, které ne zcela zapadají do charakteru těchto stránek. Na druhé straně si vyhrazujeme právo toto právo nevyužít ;-)

Model Rozpětí Hmotnost Motor Převod Vrtule Akku Pilot
Morava L-200 2 820 9,30 2 x Phasor 45/3   10,5 x 7" 2 x 16 x 2000 Raška Zdeněk
HP 57 MANX 3 010 7,80 2 x Phasor 45/3   10,5 x 7" 2 x 16 x 2000 Tinka Juraj
AERO A 42 2 240 4,20 Mega AC 22/30/4 2:1   16 x 1700 Mrkvica Luděk
KLEMM L 25 2 300 3,00 AXI 2820/10   12 x 8" 10 x 1700 Hanzl Milan
Z 37 Čmelák 1 430 2,47 Phasor 45/3   12 x 7" APC 12 x Rája Radovan
Partenavia P 68 1 680 2,30 2 x S 600/8,4   8 x 4" 7 x 2000 Vylíčil Jaroslav
Monocoupe 90A 1 650 2,30 AXI 2820/10   11 x 5,5" 10 x 1700 CP Dietl Martin
Knight Twister 1 300 2,20 Mega AC RC41   14,5 x 10" 12 x Valnoha Stanislav
Soptwith Triplane 1 500 2,10 MIG 600 BB Turbo 3:1 15 x 6" 8 x 1250 Machač František
DH 102 Vampír 1 210 2,07 Mega AC 22/20/4   9 x 6" 8 x Rája Radovan
Messerschmitt Me 264 2 150 2,00 4 x S 400/7,2   6 x 4" 7 x 2000 Doubravský Aleš
Liberator B-24 1 800 2,00 4 x S 400/7,2     8 x 1700 Junák Oldřich
Sopwith 1 1/2 Strutter 1 500 2,00 MIG 600 BB 3:1 15 x 6" 8 x 1000 Hanzl Milan
Miles M39B Libellula 1 600 1,90 2 x Phasor 15/4   8,5 x 5" 8 x 1600 Tinka Juraj
Morava L-200 1 650 1,73 2 x 480   7 x 4" 8 x 1250 Raška Zdeněk
EXTRA 300 S 1 350 1,70 AXI 2820/10   13 x 6,5" 10 x 1600 Mlýnek Pavel
F 16 Fighting Falcon 800 1,65 Mega 22/20   jet 14 x Janáček Zdeněk
Cessna 182 Skylane 1 420 1,62 MIG 600 BB Turbo   7 x 5" 8 x 1600 Čech Stanislav
Liberator B-24 1 900 1,60 4 x S 400/7,2   6 x 4" 7 x 1700 Bastl Zdeněk
Dakota DC-3 1 500 1,50 2 x S 400/7,2   6 x 4" 8 x 3000 Tvarůžek Daniel
Henkel HE 219 UHU 1 420 1,44 S 400/6 2,3:1 8,5 x 5" 8 x 1000 Mrkvica Luděk
AVIA B-35 1 280 1,41 Mega 22/20/3   9 x 7" 8 x 2000 Raška Zdeněk

Nejzajímavější modely JMM 2001

Modely jsou řazeny podle hmotnosti, sestupně.

Model Rozpětí Hmotnost Motor Převod Vrtule Akku Pilot
C-130 Herkules 2 500 6,80 4 x S 700/13   10 x 5" 32 x 2000mAh Bidovský Aleš
VSO 10 Gradient 3 000 2,20 Palička 2416     10 x Frank Stanislav
DORNIER DO 26 1 720 1,75 4 x S 400/7,2   6 x 3" 7 x ing Doubravský Aleš
Foker Eindecker E III 1 500 1,30 S 500 /7,2 3:1   8 x 1000mAh Chyba František
Hawker Typhoon 1 100 1,25 Mega 22/20/3     8 x 1000mAh Hanzl Milan
Messerschmitt ME262 1 200 1,20 2 x S 400/6 jet VASA 63 10 x 1250mAh Bastl Zdeněk
Virník pruměr rotoru 1 050 0,90 Phasor 15/4   8 x 4" 8 x 1250mAh Mašláň Petr
Spitfire MK IX-C 1 010 0,88 Palička VM 2020/27   7 x 4" 8 x 1000mAh Košvanec Josef
Heinkel 162 Salamander 950 0,85     jet 10 x 800mAh Bláha Václav
Airco DH 2 780 0,36 S 280 5:1 10 x 7" APC 8 x 350mAh Škvařil Vladislav